FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/05/2007

Avstyckning av jordbruksfastighet

Är det något som hindrar att man styckar av och säljer en mindre (ca 2 ha) del av en skogs/jordbruks-fastighet (ca 50 ha). Om det går bra, krävs det förvärvstillstånd för den mindre delen om fastigheten i fråga ligger i ett glesbygdsområde?

Lawline svarar

Hej! Vid fastighetsbildning krävs enligt 3:1 FBL (fastighetsbildningslagen) att fastigheten som nybildas eller ombildas blir varaktigt lämpad för sitt ändamål. I 3:5 FBL stadgas att en jordbruksfastighet skall anses lämpad för sitt ändamål om den har sådan storlek, sammansättning och utformning att den medger att det företag som skall bedrivas på fastigheten ger ett godtagbart ekonomiskt utbyte. Vid bedömningen beaktas möjligheterna att kombinera företaget med annan varaktig verksamhet på orten. Särskild hänsyn tas till att sysselsättning och bosättning i glesbygd främjas. Vidare stadgas i FBL 3:6 att fastighetsbildning som berör en jordbruksfastighet inte får äga rum om åtgärden är ägnad att medföra någon olägenhet av betydelse av jordbruksnäringen. Om din avstyckning således inte uppfyller kraven i FBL så utgör detta hinder mot att företa fastighetsbildningen. Vad gäller din andra fråga så blir Jordförvärvslagen tillämplig som syftar till att bibehålla en livskraftig landsbygd. När det gäller egendom i glesbygd behövs inget tillstånd utan det räcker med en anmälan under förutsättning att förvärvaren varit bosatt i glesbygden i din kommun i minst ett år (5§). Tillstånd kan vägras om egendomen behövs för att främja sysselsättningen eller bosättningen på området. Utifrån denna information får du försöka göra en bedömning utifrån dina förutsättningar. Vill du ha en mer detaljerad information kan du kontakta lantmäteriverket. Fastighetsbildningslagen finns http://lagen.nu/1970:988 Jordförvärvslagen finns http://lagen.nu/1979:230 Mvh
Josefin WerreRådgivare