FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2007

Inneha flera lägenheter samtidigt

Hej! Om man äger en villa, får man hyra en hyresrätt då? Är det någon skillnad om man äger en bostadsrätt? Får man hyra två hyresrätter samtidigt?

Lawline svarar

Hej! Det finns ingenting i lagen som hindrar dig från att inneha flera hyresrätter samtidigt. Inte heller finns det något som hindrar dig från att äga en villa eller en bostadsrätt samtidigt som du hyr en hyresrätt. Däremot har hyresvärden och bostadsrättföreningen rätt att hindra dig från att hyra ut din lägenhet i andra hand. Du måste nämligen ha dessas samtycke innan du gör detta. Får du godkänt gäller det oftast en begränsad tid, vanligtvis högst 2 år. Det är därför svårt att under lång tid lagligen ha flera bostäder samtidigt, såvida man inte bor på flera ställen vill säga. Vänliga hälsningar
Johanna CarlssonRådgivare