FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/05/2007

Angående konkurrensklausuls omfattning.

Hej, "Säljaren förbinder sig att under en period av fem år efter tillträdesdagen inte, vare sig direkt eller indirekt, bedriva eller på annat sätt främja verksamhet som konkurrerar med verksamhet som bedrivs eller avses bedrivas inom den del av XXXXXXXXXX AB som nu avyttras." står det i avtalet. Kan jag (säljaren) ta anställning (som vanlig arbetare) i ett företag som bedriver liknande verksamhet? om jag på intet sätt hjälper till att främja verksamheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! En konkurrensklausul, som den du nämner förekommer i ditt avtal, är godtagbara såvida den inte sträcker sig längre än vad som är rimligt. Detta framgår av 38 § Avtalslagen, se http://lagen.nu/1915:218 . I klausulen framgår inte att du inte får ta anställning hos en näringsidkare som sysslar med samma sak som din tidigare verksamhet. Att du tar anställning hos en annan näringsidkare kan knappast tolkas som att du främjar den verksamheten, såvida du inte delar med dig av dina tidigare kunskaper i den utsträckningen att det främjar verksamheten. Det är inte rimligt om det som du sysslar med i princip är det enda du kan arbeta med och köparna av ditt bolag stämmer dig pga. avtalsbrott. Du ska ju inte behöva gå arbetslös i fem år. Men som jag ser det torde det inte bli några problem utifrån det du anger. Återkom gärna om det skulle komma upp ytterligare frågor. Vänligen
Rådgivare