FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2007

Bostadsrättsförenings rätt till städavgifter

Vad gäller för stadgar i föreningar om vitesläggning. Exempel; Var inte med och städade och får vite om XXX:-. Ska det stå i stadgarna vad som gäller eller kan styrelsen friskriva sig och bestämma allt om de skriver det som en punkt i stadgarna som "Medlem ska utföra av styrelsen beordrad arbetsplikt"

Lawline svarar

Bostadsrättsföreningen kan besluta om regler angående städning. Dessa regler blir emellertid helt tandlösa då det inte finns någon sanktion som en förening har rätt att ta till mot en medlem som inte följer städreglerna. De avgifter en bostadsrättsförening får ta ut av sina medlemmar är uttömmande reglerat i bostadsrättslagen. I denna lag finns ingen städavgift eller annan liknande avgift. Det saknas alltså helt laglig grund för att ta ut städavgifter. Att det regleras i stadgarna efter demokratiskt beslut saknar betydelse. Bostadsrättslagen, som inte är helt lättläst, finns http://lagen.nu/1991:614 . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare