FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2007

Överlåtelseförbud ogiltigt vid gåvogivarens död?

Om det i ett gåvobrev är angivet att fastighet ej får försäljas enligt samäganderättslagen. Blir detta villkor ogiltigt när givarna i gåvobrevet avlidit?

Lawline svarar

Hej! Vid gåva av fast egendom är det vanligt att givaren uppställer klausuler som begränsar gåvotagarens/arnas rätt att överlåta fastigheten. I detta fall gäller det att samäganderättslagen inte skall gälla. Detta torde innebära att givarens avsikt varit att 6 § nämnda lag, se http://lagen.nu/1904:48_s.1#P6 inte skall kunna tillämpas. Med detta menas att en delägare ensam inte skall kunna påkalla försäljning av fastigheten utan att alla delägare skall samtycka till detta. Villkoret är således uppställt i gåvotagarnas intresse, och blir därmed inte ogiltigt p.g.a. givarens död. Visst stöd till detta kan hämtas från rättsfallet NJA 2002 s. 262 där HD konstaterade gällande villkor i ett gåvobrev : ”… att de inte får påkalla försäljning av fastigheten enligt samäganderättslagen och att denna lag inte skall äga tillämpning på gåvan. Dessa föreskrifter tillför inte givarna något ytterligare skydd för deras intresse av att under sin återstående levnad kunna utnyttja den rätt till mangårdsbyggnad m m som de förbehållit sig i punkten 1. Däremot ger de var och en av de båda gåvotagarna den tryggheten att den bortgivna fastigheten inte får intecknas eller säljas utan att han själv är med på det. En tolkning av gåvobrevet enligt dess ordalydelse ger alltså vid handen att villkoret i punkten 9 inte är uppställt i givarnas utan i gåvotagarnas intresse.” Det skall noteras att för att villkoret över huvud taget skall bli gällande skall det enligt 4:29 och 4:3 JB, se http://lagen.nu/1970:994 , tas in i avtalet. Förbehållet kommer också enligt 20:14 JB att antecknas i inskrivningsregistret, i regel när lagfart sökts. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare