FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/05/2007

Missad hyresavi från engelsk hyresvärd

Jag skrev på ett hyreskontrakt i England under en praktiktid (3 månader) vid ett sjukhus där och i avtalet stod att hyresräkningen skulle komma månadsvis (precis som jag ville) men efter den första månaden fick jag ingen hyresavi i februari utan en sammanlagd för februari och mars skickad till mig i slutet av mars. Detta ingick inte i avtalet sa jag och då sa de att "there had been a bleep in the system" när det blev dags att skicka februariräkningen men de meddelade aldrig mig om detta. Jag undrar om jag kan hänvisa till kontraktsbrott från deras sida.

Lawline svarar

Den bostad du hyrde var belägen i England och därför är engelsk rätt tillämplig. Du bör därför vända dig till någon med kunskaper inom engelsk rätt för att få en redogörelse för vad som gäller angående avtal och hyreskontrakt i England. Svensk rätt är som utgångspunkt inte tillämplig. Samtidigt är vissa avtalsprinciper vanligen gällande även över landsgränser, såsom principen om att avtal skall hållas (pacta sunt servanda). Hyresbetalningarna skulle enligt avtalet ske månadsvis. Du skulle troligen kunna hävda att hyresvärden inte följt avtalet. Samtidigt kan hyrestagaren, i varje fall enligt svensk rätt, inte hävda att denne skall slippa betala månadshyran för att han/hon inte fått hyresavin. Hyrestagaren är ju fullt medveten om att denne skall betala en viss summa pengar per månad. Jag tror således inte att du kommer att kunna slippa betala hyran för den månad som du faktiskt bott där enbart för att hyresvärden missat att skicka ut hyresavin. Detta gäller i varje fall enligt svensk rätt.
Susanne SjölanderRådgivare