FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/05/2007

Gåva av sommarstuga

En vän har hamnat i en tvist med sin far. Fadern har i vittnens närvaro lovat henne att hon ska få rätt att överta hans sommarstuga. Nu har han beslutat att sälja stugan till högstbjudande utan hennes vetskap. Kan hon bestrida detta?

Lawline svarar

Hej! Jag tolkar din fråga som att din väns far genom en utfästelse lovat sin dotter att hon skall erhålla faderns sommarstuga vederlagsfritt. Jag utgår vidare från att sommarstugan utgör fast egendom, d.v.s. att även marken på vilken stugan är belägen ingår. Enligt 4 kap. 29 § Jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994, måste samma formkrav som vid köp av fast egendom vara uppfyllda, för att gåvan skall bli bindande. De formföreskrifter som gäller vid köp av fast egendom framgår av 4 kap. 1 § JB. För det fall sommarstugan inte utgör fast egendom, utan t.ex. är en byggnad på annans mark, gäller istället gåvolagen, se http://www.lagen.nu/1936:83 Enligt gåvolagen inträder bundenhet för givaren först då gåvan fullbordats. Ett löfte/utfästelse om att utge en gåva är således inte bindande, se 1 § gåvolagen. Fullbordande kräver normalt att tradition sker, vilket i praktiken innebär att mottagaren får besittning/kontroll över objeketet. Gällande en byggnad på annans mark, som alltså är lös egendom, är traditionskravet svårt att uppfylla. Förmodligen är gåvan fullbordad då mottagaren erhållit t.ex. nycklar till sommarstugan och givaren tillika saknar rådighet. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare