FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/04/2007

Hyran vid andrahanduthyrning

Hej! Jag ska hyra ut min möblerade hyresrätt i sommar (juni-augusti). Hyran är på 5300kr, men eftersom jag ska hyra ut möblerat kommer jag att få 8000kr. Är detta ok? Jag undrar också vad som är rimligt att ta ut i deposition. Jag måste ju på något sätt försäkra mig om att jag kan betala hyran om min hyresgäst av någon anledning inte skulle göra det eller om något skulle skadas i lägenheten. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, För att hyra ut din hyresrätt i andrahand krävs hyresvärdens samtycke se Jordabalkens 12 kap 39 § http://lagen.nu/1970:994. Saknas samtycke från hyresvärden kan hyresnämnden lämna tillstånd efter vissa förutsättningar (40 §). Det finns inga exakta regler på hur mycket du får ta ut av din andrahands hyresgäst. Det måste vara en skälig hyra. Eftersom din lägenhet är möblerad får du ta ut lite mer i hyra och där har hyresnämnden bifallit ett påslag om 10-15 % av hyran. För dig skulle det betyda mellan 5830 och 6095 kr i månaden. Denna procent är långt ifrån självklar men ger dig en idé om vad som godtagits förut. Har du flera kostnader till din hyresrätt så som p-plats får du lägga på den motsvarande kostnaden. Tar du ut en oskälig hyra har andrahands hyresgästen rätt att återkräva det som inte är en skälig hyra, mellanskillnaden, med ränta. Ansökan om återbetalning skall ske senast tre månader efter att avtalet upphörde (55 d §) Frågan om deposition regleras inte i lagen. Det låter rimligt att ta ut en deposition men glöm inte kvitto och dokumentera gärna era mellanhavanden. Ni kan skriva ett hyresavtal för perioden där ni just löser dessa bitar med exempelvis deposition. Avtal som detta går att köpa i en bokhandel. Jag rekommenderar dig att besöka www.hyresnamnden.se där information om just dessa frågor finns. Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare