FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/04/2007

Bostadsrättsförening med endast 2 medlemmar?

Kan man bilda bostadsrättsförening eller liknande av en villa där 2 familjer delar av villan och ensamt äger nyttjanderätten för var sin del, inkl. rätten att vidareförsälja sin del, men att man äger tomten och förråd på tomten gemensamt genom föreningen?

Lawline svarar

Hej, Enligt bostadsrättslagens 2 § krävs för att få registrera en bostadsrättsförening minst tre medlemmar. Tyvärr kan ni alltså inte bilda en förening enligt er idé. http://lagen.nu/1991:614 kan du läsa hela bostadsrättslagen. Lycka till! Vänligen,
Mia EjendalRådgivare