FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/06/2007

Uppskov av vinstskatt vid flytt utomlands

Vi har sålgt vår bostadsrätt i Stockholm med vinst. Vi ska flytta till Norge. Måste vi betala vinstskatt av beloppet? Även om inte Norge är med i EU är Norge med i EØS. Kan vi slippa betala skatten? Vi köper nämligen något dyrare i Norge.

Lawline svarar

Hej! Skatten går inte att slippa men ett uppskov medges om man skaffar en ersättningsbostad inom den i lagen reglerade tiden. Sedan årsskiftet gäller denna bestämmelse för försäljning av fastigheter och bostadsrätter inom Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet. Se inkomstskattelagens 47 kap www.lagen.nu/1999:1229 . Så det är med andra ord genomförbart att få uppskov med sin vinstskatt. Med vänlig hälsning,
Rådgivare