FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/06/2008

Lön - juridiska möjligheter att utfå lön

Hej,

Jag hittade Er konstnadsfria tjänst på Internet och tänkte utnyttja det i hopp om att få svar.

Min frun har spelad volleyboll på elitnivå som semi-profesionell spelare. Med semi-profesionell menar jag att hon hade sitt dagliga jobb men hon fick också lite ersättning från klubben.

Enligt kontrakten skulle klubben också ha betalt två flygbiljetter till valfri destination till ett värde av tio tusen kronor.

Säsongen är nu slut men kontraktet gäller fortfarande några veckor till och klubben vill inte betala dessa biljetter med motiveringen att min fru har inte varit på alla tränningspass.

I Januari i år, klubben, jag och min fru, kom överens att min fru kommer inte kommer att delta på alla tränningspass på grund av jobbet och skolan som började ta mer och mer tid.

Det var en muntlig överenskommelse mellan oss, klubben, min frun och jag, och ingen från klubbens sida hade sagt nånting om sänkt ersättning. Betalningen har fortsatt som vanligt, trotts färre tränningspass, tills sista matchen var spelad. Sedan dess klubben är skilldig drygt tre tusen kronor och flygbiljetterna.

Min fråga är, finns det någon juridisk väg att gå för att hon ska få det som står in kontraktet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Lön är en fråga som i svensk rätt inte regleras i lag utan den regleras av varje persons anställningsavtal, kontrakt eller liknande. Kontraktet, som din fru har upprättat med klubben, ger på så vis svar på vad som är rätt ersättning. Även den muntliga överrenskommelsen som ni har gjort med klubben skall beaktas och påverkar rätten till ersättning.

Att din frus ersättning har uteblivit innebär att hon har en fordran på klubben. För att på juridisk väg förmå klubben att betala får ni väcka talan vid svensk domstol och yrka att domstolen skall förpliktiga klubben att betala ut resterande ersättning. En sådan process är oftast dyr och osäker eftersom domstolen kommer väga bevisningen för och emot och sedan avkunna dom.

Sammanfattningsvis kan det sägas att ni har 13000 kr att tjäna men betydligt mer att förlora i form av rättegångskostnader ifall er talan ogillas. Tyvärr finns det inget tillvågagångssätt som är effektivt utan domstol är enda utvägen om inte ni lyckas få klubben att betala frivilligt.

Hälsningar

Jonatan KirkhoffRådgivare