FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/05/2007

Positiv faderskapstalan.

Mit ex säger att han ska göra ett faderskaps test till det barn som jag väntar nu fast jag säger att det behöver han inte för det är inte hans . kan han göra det en då även fast jag vet vem som är far till barnet?? Jag lever med den som är pappan till barnet.

Lawline svarar

Hej, ditt ex har ingen möjlighet att föra en positiv faderskapstalan (dvs talan om att det skall fastställas att han är far till barnet) och på så sätt få till ett faderskapstest, en positiv faderskapstalan kan endast föras av moder, barnet eller socialnämnden se 3 kap 5 § Föräldrabalken. Däremot är socialnämnden skyldiga att utrdea vem som är far till barnet och kan föra talan för att få till stånd ett faderskapstest, 2 kap 1. § Föräldrabalken. Se hela föräldrabalken http://lagen.nu/1949:381 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare