FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/04/2007

Vem ansvarar för reparation av vattenlås i bostadsrätt?

Jag bor i en bostadsrätt. och under diskbänken har det rostat sönder ett hål i vattenlåset. Föreningen säger att det är mitt ansvar och jag vill att det skall vara Föreningens. Det står inget i stagarna att det är mitt ansvar (vad jag kan se). Hur gör jag? Skall jag ta dit en rörmokare och kräva betalning av föreningen senare? Eller är det mitt ansvar? Vore tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Regler om vem som ansvarar för olika installationer i en bostadsrätt finns i Bostadsrättslagen (1991:614) BRL. I 7 kap. 12 § 2 st. BRL http://lagen.nu/1991:614#R39 framgår att föreningen ansvarar för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Vad som avses är huvudsakligen stamledningar. Utgångspunkten är att bostadsrättshavaren ansvarar för det inre underhållet av lägenheten. Ett vattenlås under en diskbänk är en sådan installation som typiskt sett faller in under detta. Det är alltså bostadsrättshavaren som ansvarar för reparationer och dylikt. Föreningens stadgar kan innehålla preciseringar av vad som omfattar bostadsrättshavarens respektive föreningens ansvar. Denna kan även innehålla inskränkningar vad gäller bostadsrättshavaren underhållsansvar då BRL endast anger huvudregeln. Med största sannolikhet skall du som bostadsrättshavare stå för kostnaderna för reparationen men undersök gärna föreningens stadgar en extra gång. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare