FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/05/2007

Störande renoveringar hos grannen

Finns det något i lagtexten som reglerar när och vid vilken ljudvolym som en bostadsrättsinnehavare kan renovera sin lägenhet? Slagborrar i betonghus hörs vida omkring.

Lawline svarar

Nej, lagstiftningen saknar den typen av detaljrikedom, men däremot finns en generell hänsynsregel i bostadsrättslagen 7:9 § (http://lagen.nu/1991:614#K7P9). Avvägningen mellan den störande bostadsrättshavarens och dennes grannars intressen har prövats av HD i ett vägledande fall (NJA 1991 s. 574), där hänsyn togs dels till ljudvolym, varaktighet, tiden på dygnet och det legitima intresset av den störande parten att utöva den störande aktiviteten (pianospel). I det aktuella fallet (som du hittar http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp, om du söker på målnummer 'T65-91', under fliken ”Avancerad”) menade HD:s ledamöter efter en helhetsbedömning att 2 timmars pianospel varje vardagseftermiddag var inom ramen för vad man bör tåla som boende i ett flerfamiljshus. Det är dock svårt att uttala sig närmare om ditt aktuella fall utifrån vad som beskrivs i din fråga, annat än att slagborrar sannolikt är mindre välljudande än pianospelande. Emellertid är det inte ovanligt att bostadsrättsföreningens stadgar innehåller bestämmelser om renoveringar eller andra störande aktiviteter. Hör efter hos föreningens styrelse om du själv inte har de aktuella stadgarna. Lycka till!
Johan BergRådgivare