FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/04/2007

För hög hyra vid andrahandsuthyrning?

Hej! Vi är ett par som hyr två av tre rum i en bostadsrättslägenhet i andra hand. För detta betalar vi 5500 kr per månad. Det har kommit till vår kännedom att vår hyresvärd endast har en avgift till föreningen på 1350 kr, för hela lägenheten. Vi tycker att vår avgift känns väldigt hög i förhållande till detta, då lägenheten inte heller är möblerad. Det känns som vi får stå för hyresvärdens hela lån, med räntor och amoreteringar. Vad säger ni om detta? Får man ta så mycket i avgift? Tack på förhand!

Lawline svarar

Om man hyr ett möblerat eller omöblerat rum eller en lägenhet/del av lägenhet i andra hand kan man enligt hyreslagen (Jordabalken kap 12 se http://www.lagen.nu/1970:994#K12) kräva tillbaka hyra som man betalat till sin hyresvärd om den varit oskälig (55e§). Rätten till återbetalning prövas av hyresnämnden. Om hyran bedöms som oskälig kan man få ränta på beloppet samt även få en skälig hyra fastställd för framtiden. Man kan ha rätt till återbetalning av oskälig hyra upp till två år bakåt i tiden och ansökan måste göras då man ännu bor kvar eller senast tre månader efter att man flyttat ut. Kärnfrågan är om hyran är oskälig. Detta kan man ju själv tycka som man vill om, men hyresnämnden bedömer detta genom bruksvärdesprincipen (se 55§ 1-3st). Det innebär att man jämför det aktuella boendets bruksvärde med andra likvärdiga lägenheter på orten i fråga. I princip beaktar man då kommunala bostadsföretags lägenheters bruksvärde. Bruksvärdet beror av bland annat storleken, läget, tillgång till kommunikationer, hur modern eller nyrenoverad lägenheten är och husets förmåner i allmänhet såsom hiss, tvättstuga, garage osv. Om er hyra påtagligt (ca 2-5%) överstiger hyran för andra lägenheter med motsvarande bruksvärde kan ni få rätt till återbetalning av hela den del som anses som oskälig enligt dessa bestämmelser. Viktigt att komma ihåg är dock att vad hyresvärden själv har för kostnader för lägenheten inte avgör om er hyra är skälig. Det är inte möjligt för mig att göra någon bedömning av om det ni betalar är för mycket, på just den ort där ni bor och utan de övriga förhållanden som gäller lägenheten. Men om ni själva misstänker att ni betalar en överhyra kan det vara väl värt att undersöka saken och vända sig till Hyresnämnden. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare