FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/04/2007

Säljarens felansvar.

Hej, vi har köpt ett fritidshus, som av mäklarens beskrivning uppgavs ha en borrad brunn. En tid efter köpet upptäckte vi dock att brunnen i fråga är grävd. Vi anser att en grävd brunn är av mindre värde än en borrad. Mäklare anser att de kan vara jämförliga. Vad har mäklaren för ansvar för felaktiga uppgifter i en skriftlig beskrivning av huset? Har vi något chans att driva det här till ev ekonomisk ersättning? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! I JB 4:19 stadgas att om fastigheten inte stämmer överens med avtalet kan 4:12 JB, som reglerar köparens rätt till avdrag på köpeskillingen etc., bli tillämpligt. Innehållet i köpehandlingarna är det som ligger till grund för bedömningen huruvida fastigheten stämmer överens med avtalet. Står det uttryckligen i era köpehandlingar att brunnen är borrad så avviker en grävd brunn från avtalet. Vid sidan av köpehandlingarna kan även avtalsförhandlingar ligga till grund för en felbedömning. Har säljaren gjort direkta utfästelser om fastigheten kan denne bli bunden av dessa utfästelser. Det krävs att uppgiften är någorlunda preciserad vilken den verkar vara i ert fall och då har ni även rätt att ta fasta på detta. Om säljaren gjort en utfästelse som är preciserad medför detta att köparens annars långtgående undersökningsplikt faller bort. Dock tas inte hänsyn till bagatellartade fel, tex. om skillnaden och funktionsdugligheten är minimal mellan en grävd och en borrad brunn. Som det verkar på den korta information jag fått kan detta anses vara en utfästelse och således kan ni ha rätt till avdrag på köpeskillingen enligt 4:12 JB. Ni har en chans att driva det till ekonomisk ersättning, men då råder jag er till att först kontakta ett juridisk ombud för en mer övergripande analys innan ni vidtar åtgärder. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare