FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/04/2007

Gäller gammalt servitut?

Hej! Har hittat ett gammalt servitut. Det står att det gäller utfart från fastigheten under tiden fastigheten byggs. Det är skrivet 1955. Den väg som åsyftas i servitutet blev aldrig byggd. Gäller servitutet? Enligt kommunen har det aldrig dödats. MVH

Lawline svarar

Hej, Det finns avtal om servitut som är inskrivna och sådana som inte är det. Om servitutet är ett inskrivet servitut finns det antecknat i fastighetsregistret. Om servitutet är inskrivet och inte tidsbegränsat måste det dödas för att upphöra. Frågan blir då om detta är ett tidsbegränsat servitut. Frågan löses genom avtalstolkning. Detta är mycket svårt för mig att ge mig in på eftersom jag inte har servitutstexten, men jag kan ge lite tips. En fastighet är mark, på fastigheten kan byggnad uppföras. Det låter på din fråga som att servitutet skulle gälla för den tid då grannfastigheten bebyggs. Om den fortfarande inte bebyggts (dvs ingen byggnad har uppförts) torde det fortfarande gälla för eventuell framtida bebyggelse av grannfastigheten. Sen är frågan vad servitutet faktiskt medger, om det är att ”beträda din fastighet” eller ngt liknande så gäller givetvis detta, men om det är att nyttja en specifik väg som inte finns så gäller det inte. Det handlar ju då om ett avtal som är omöjligt att följa. Ett tydligare exempel hade varit om servitutet tillåtit nyttjande av båtplats och där inte fanns någon sjö. Slutligen ska man även ta hänsyn till vad man tror att avtalsparterna menade när de upprättade servitutet. De kanske inte har använt de rätta beteckningarna, men det är ändå tydligt vad de menat, då gäller naturligen det som de menat. Om servitutet däremot inte är inskrivet i fastighetsregistret gäller att säljaren av den fastighet som besväras av servitutet måste underrätta köparen om servitutet. Om säljaren inte gör det måste han ersätta köparen för den skada som servitutet orsakat. Reglerna om servitut finns i Jordabalkens 7e kapitel, se främst paragraferna 6, 11 och 18 http://www.lagen.nu/1970:994#K7P11S1 . Lycka till! Med vänlig hälsning,
Mia EjendalRådgivare