FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/04/2007

Får man ha inneboende i sin hyreslägenhet?

För ett par dagar sedan blev jag stoppad av min hyresvärd i trapphuset där jag bor. Han undrade barskt om jag har någon inneboende i min lägenhet och påpekade att det i så fall strider mot hyreskontraktet. Han har sett att jag har besök väldigt ofta och att jag ibland har nattgäster. Jag blev mållös av frågan eftersom jag har uppfattningen att man kan ha gäster så ofta man vill utan att hyresvärden lägger sig i det, så länge man inte stör de andra boende i huset genom att spela hög musik etc. Vännen i fråga har en egen lägenhet i samma stad, men ibland är det praktiskt att kunna sova över hos varandra. Min fråga är: hur ofta får man ha besök av en vän utan att denna räknas som en inneboende? Har hyresvärden över huvud taget någon rätt att ha synpunkter på hur ofta jag har gäster så länge jag sköter mig exemplariskt i övrigt?

Lawline svarar

Hej! Du har helt rätt - du behöver inte tillstånd för att ha en inneboende i din lägenhet. Precis som du nämner får den inneboende inte störa övriga hyresgäster. Du är ensam ansvarig för att den inneboende eller dina gäster sköter sig. Se Jordabalkens 12 kap, bl.a 24 § och 25 §, http://lagen.nu/1970:994#K12P24 Vänligen
Kristine ErlandssonRådgivare