FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/04/2007

9 år gammalt fel i fastighet (bostadsrätt)

Hej! Jag köpte för drygt 9 år sedan en bostadsrätt av en bostadsrättförening. Nu är det så att toaletten/badrummet är utdömt av aniticimex, vilka utdömde samt ifrågasatte utförandet av kaklingen, det är på väg att bli en fuktskada. Fuktskadan beror på att fogen i dushen har lossnat på vissa ställen. Har fått reda på i efterhand att familjen som bodde innan mig fick ersättning av bostadsrättföreningen för att renovera badrummet (denna renovering utfördes av familjen själv) då familjen dessförinnan hade orsakat en fuktsakada. Påminnas bör av att jag köpt bostaden av bostadsrättsföreningen och undrar därför om jag på något vis kan kräva dem på ersättning eller ska jag vända mig till mitt försäkringsbolag? Eller är det så att jag skulle ha sett något obefintligt redan när jag köpte det? har inga större erfanheter av sådant här.... HJÄLP!!! vad ska jag göra???

Lawline svarar

Hej, Köp av bostadsrätt är köp av en rättighet och sållas egentligen in under köplagens regler om köp av lös egendom. Men eftersom köp av bostadsrätter har så mycket gemensamt med köp av bostadshus (fastighet) används även Jordabalkens regler vid bedömningen. Framförallt sneglar man på reglerna om köparens undersökningsplikt. Om bostaden inte stämmer överens med avtalet eller vad köparen med fog kunnat förutsätta, har köparen rätt att få avdrag på köpeskillingen eller häva köpet beroende på hur stort felet är. Detta gäller dock inte fel som köparen borde ha upptäckt vid en nogrann undersökning av bostaden före köpet. Det finns en reklamationstid på ett år inom vilken köparen måste reklamera. Men om säljaren har varit grovt vårdslös eller ohederlig så får köparen reklamera även senare än ett år efter köpet. Det blir alltså snarast en fråga om bostadsrättsföreningen varit grovt vårdslös eller ohederlig. Om så inte är fallet är det försent för dig att reklamera köpet och få pengar tillbaka. Det blir nog då främst försäkringsbolaget som kan hjälpa till. Se till att du till din hemförsäkring har en tilläggsförsäkring för bostadsrätt! I kapitel 4, paragraf 12 och 19 http://www.lagen.nu/1970:994#K4P12 kan du läsa mer om reglerna om fel i fastighet. Lycka till! Vänligen,
Mia EjendalRådgivare