FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/04/2007

Förmedling av bostadslägenheter

Hej. Jag har tänkt att starta en verksamhet där jag förmedlar hyressrätter, förstahandskontrakt, mot betalning efter att en affär har upprättats. Jag undrar om det finns lagliga hinder för det, eller en viss summa som man kan ta ut eller om det finns krav eller speciella tillstånd för denna typ av verksamhet? Jag är hjärtligt tacksam för svar. Glad Påsk

Lawline svarar

Hej, Att förmedla, upplåta eller överlåta hyresrätter till bostadslägenheter mot ersättning utgör ett brott. I det här fallet skulle det till och med anses som grovt, eftersom det skulle utgöra yrkesmässig verksamhet. Man riskerar upp till två år i fängelse ifall man bryter mot förbudet (läs http://lagen.nu/1970:994#K12P65 ). När det gäller lokaler, dvs hyresrätter där företag bedriver verksamhet, kan Du däremot ta ut avgifter för Dina förmedlingstjänster. Med vänlig hälsning
Lucas GeislerRådgivare