FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/04/2007

Byggnadsetstillbehör

Hej! Jag har ett radhus med direkrel. monterade in en värmepump för två år sedan.Ska nu sälja huset. Är värmepumpen fast egendom eller kan jag ta med den vid flytt till annan bostad?

Lawline svarar

Hej, I Jordabalken 2:2 står det om byggnadstillbehör. Ett byggnadstillbehör är sådant som man för stadigvarande bruk har försett en byggnad med. Detta innebär att tillbehöret ska ha ett samband med byggnaden och vara till nytta för byggnaden oavsett vem som använder den. En värmepump torde därför vara att se som ett byggnadstillbehör eftersom det är något man monterar för stadigvarande bruk till byggnaden. I 2:2 Jordabalken ges också exempel på tillbehör och där nämns bland annat värmepanna och annan ledning för värme vilket jag anser pekar på att värmepumpen skulle vara ett tillbehör. Ett byggnadstillbehör får inte avlägsnas av säljaren vid en flytt såvida du och köparen inte har avtalat om annat. Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare