FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2007

Återbetalning av överhyra på förstahandskontrakt

Jag har ett 1:a hands kontrakt och hyresvärden har tagit ut för mycket i hyra sedan jag flyttade in. Om jag hade hyrt i andrahand så hade jag kunnat kräva tillbaka överhyran för 2 år bakåt vad jag har förstått men hur är det när man har förstahandskontrakt? Kan hyresnämnden bevilja återbetalning av all överhyra eller bara viss tid? Hittar inget direkt svar på Lawline.se Tacksam för svar Mvh

Lawline svarar

Hej! Det är riktigt att den som hyrt i andrahand kan få tillbaka överhyra i efterhand. För förstahandskontrakt gäller detta dock inte alls. Man kan inte få tillbaka överhyra, däremot kan man för framtiden få en ändrad hyra. Reglerna är olika beroende på om det finns förhandlingsordning för huset och om du som hyresgäst är med i hyresgästföreningen, När hyresgästen är med i hyresgästföreningen och det finns en förhandlingsordning för huset man bor i så är det föreningen som förhandlar om hyran. Likhetsprincipen gäller dock och även de som inte är medlemmar i hyresgästföreningen ska få samma hyra som medlemmarn för likvärdiga bostäder, § 21 Hyresförhandlingslagen (HFL). Hyresvärden och föreningen kan då träffa en förhandlingsöverenskommelse om hyra och andra villkor. Är man som hyresgäst missnöjd med överenskommelsen så kan man ansöka om ändring hos hyresnämnden. Detta ska dock ske inom 3 månader från det att hyreshöjningen börjat gälla eller för andra villkor inom 3 mån från det att hyresgästen fick vetskap om villkoren, § 22 HFL. Får man igenom en sådan villkorsändring så gäller det retroaktivt. Hyresvärden kan också bli återbetalningsskyldig till den del hyreshöjning överstiger förhandlingsöverenskommelsen om denne träffat avtal med hyresgäst vid sidan om förhandlingsordningen. Även om man inte är med i hyresgästföreningen kan man ha en förhandlingsklausul i sitt kontrakt och det innebär att man accepterar de villkor som värden förhandlat fram med föreningen. Man kan som hyresgäst med förhandlingsordning och medlem i hyresgästföreningen även begära villkorsändring för framtiden, detta utan tidsbegränsning. Det samma gäller om man saknar förhandlingsklausul. Man kan då ansöka om ändring enligt § 54 i hyreslagen (HL, även 12:54 JB). Man ska då skriftligt meddela sin motpart om önskan att ändra villkoren. Om man inte enas så ska man tidigast en månad efter meddelandet ansöka hos hyresnämnden om villkorsändring. Nämndens beslut gäller för framtiden, man kan alltså inte få tillbaka något. Hyror bestäms enligt bruksvärdesprinicpen. Jämförelsen görs i regel mot kommunala bostäder. Hyresnämnden tillämpar officialprincipen vilket innebär att de kan begagna egen kunskap och i viss mån ska ta reda på fakta. Du som part bör dock presentera bevis på varför din lägenhet inte är värd den hyra som du nu betalar. Lagrum hittar du http://www.lagen.nu/1970:994. Med vänlig hälsning
Rådgivare