FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/04/2007

Styrelseledamöters tystnadsplikt i Bostadsrättförening

Hej! Är allt som sägs på en bostadsrättsförenings styrelsemöten att betrakta som hemligt (per automatik)? Vilken lag reglerar i sådana fall detta? Eller är det styrelsen som avgör? Skall det möjligen regleras i stadgarna? Om det inte gör det, vilken lag gäller då? Är det ett brott att som styrelseledamot röja information till annan medlem i föreningen? Om ja, i vilka fall? Och främst: vilken lag styr detta? Jag har tittat i "Lag om ekonomiska föreningar" utan att hitta något.

Lawline svarar

Hej, Enligt bostadsrättslagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1991:614 , gäller vissa av paragraferna i lagen om ekonomiska föreningar (http://www.lagen.nu/1987:978). Dessa lagar reglerar främst formerna för hur en förening bildas och upplöses samt vad som gäller för styrelsesammansättningen och föreningens medlemmar. Någon reglering avseende tystnadsplikt finns inte i dessa lagar. Det som sägs på styrelsemötena är alltså inte per automatik hemligt. Däremot brukar man inom styrelser ha en överenskommelse att om det förekommer känsliga uppgifter, t.ex. angående en viss medlem, skall man vara försiktig med att föra sådan information vidare, eftersom detta kan kränka den berörda. Om det som sägs under mötena eller det som antecknas i styrelseprotokollen skall vara hemliga, skall detta vara reglerat i stadgarna. Stadgarna kan man säga är föreningens egen ”lag”. Dessa godkänns av medlemmarna på föreningsstämman. Om det skulle finnas en sådan bestämmelse i stadgarna är det ett avtalsbrott om en ledamot bryter mot bestämmelsen. Styrelsen kan då stämma ledamoten i tingsrätt och begära skadestånd. Normalt är det önskvärt att det som diskuteras under styrelsemötena och de protokoll som förs hålls öppna för föreningens alla medlemmar. Om styrelsen önskar annan ordning måste detta alltså godkännas av föreningsstämman och föras in i stadgarna. Med vänliga hälsning,
Johanna CarlssonRådgivare