FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/04/2007

Uppsägningens tid och form vid uthyrning i andra hand

Hej, jag hyr min lägenhet i andrahand och undrar vilka lagar som gäller vid uppsägning av kontrakt. Om vi har skrivit ett avtal med 2 mån ömsesidig uppsägningstid, är det ändå så att uthyraren enigt paragraf 4 och 1 måste ge tre månaders uppsägningstid till oss andrahands hyresgäster, om hyrestiden är 1 år och vi bott här mer än 3 månader? "att vi kan bli uppsagda, och tvingas flytta, efter de tre månader som lagen stadgar för tidsbestämda hyresavtal längre än tre månader" som Hanna Adamson skriver 31/1 07. Jag undrar även om inte uppsägningen för att vara giltig måste vara underskriven och skickat via rekomenderat brev? Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej Vid uthyrning av bostadslägenhet gäller Jordabalken 12 kap, som också kallas hyreslagen. Du hittar den http://www.lagen.nu/1970:994#K12. Hyreslagen gör skillnad på hyresavtal som löper på bestämd respektive obestämd tid. Ett hyresavtal på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång om inte hyresförhållandet varat i mer än nio månader. I sådant fall måste avtalet ändå sägas upp. Även om frågan handlar om avtal på bestämd tid redogör jag ändå för vad som gäller för icke tidsbestämda avtal för eventuella framtida behov. Uppsägningstiden vid icke tidsbestämda avtal är alltid minst tre månader enligt Hyreslagens 4 §, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P4. Kortare uppsägningstider kan avtalas men gäller då enbart för hyresgästen. Hyresvärden måste beakta de regler som finns i Hyreslagen. Om längre uppsägningstid har avtalats gäller detta för hyresvärden medan hyresgästen enligt 5 § alltid kan åberopa tre månaders uppsägningstid. Reglerna för uppsägning enligt Hyreslagen är alltså väldigt förmånliga för hyresgästen och man har således rätt till uppsägningstid för minst tre månader. Vid hyresavtal på bestämd tid gäller att hyresavtalet upphör vid hyrestidens utgång, Hyreslagen 3 § 2 st. Om hyresförhållandet varar i mer än nio månader så skall som sagt uppsägning ske av hyreskontraktet. (Observera att detta gäller hyresförhållandet och inte den tid som man faktiskt har bott i lägenheten) Skall hyreskontraktet sägas upp (hyrestid mer än nio månader) skall detta ske minst tre månader i förväg. Om inte ett hyreskontrakt på bestämd tid sägs upp i tid kan det under vissa förutsättningar övergå i ett icke tidsbestämt hyreskontrakt, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P3 tredje stycket. Vid andrahandsuthyrning finns inga andra möjligheter att få en förlängning av hyreskontraktet så länge inte hyrestiden varit längre än två år. En uppsägning i detta fall skall vara skriftlig (gäller inte om hyresgästen säger upp avtalet) och skall även delges den uppsagde. Kan den uppsagde inte träffas på sim hemvist skall uppsägningen skickas i rekommenderat brev. Finns ingen känd adress till hyresgästen kan uppsägning ske via Post- och Inrikes tidningar. Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänlig hälsning,
Rådgivare