FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/04/2007

Avvikelse i angiven yta på bostadsrättslägenhet

Finns det något praxis på hur mycket ytan på försäljningsprospekt och en senare uppmätning får avvika på en bostadsrättslägenhet?

Lawline svarar

Det finns några fall som jag kan hänvisa dig till. I allmänhet bör man dock tänka på att någon exakt gräns inte kan uttalas genom rättfallen då omständigheter även utöver själva avvikelsen i yta, som exempelvis vilken information som givits och hur preciserad denna varit, kan påverka utfallet. I NJA 1991 s 725 fick en köpare av en bostadsrätt rätt till skadestånd från mäklaren då ytan var 5 kvadratmeter, eller 11,1% mindre än vad mäklaren uppgivit. I RH 1995:88 fick en köpare rätt till visst skadestånd då vid värdering lägenhetens yta uppskattats fel med 10 kvadratmeter eller närmare 20 %. I NJA 1997 s 667 har vid en avvikelse på ca 10 kvadratmeter eller mindre än 3 % inte ansetts att mäklaren åsidosatt sina förpliktelser. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare