FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/03/2007

Marknadsmässig lokalhyra

Hejsan. Jag är ordförande i en mindre bostadsrättsförening som hyr ut två lokaler till två egenföretagare. Var tar jag reda på om hyresgästerna betalar marknadsmässig hyra. Kontrakten är så gamla att det går knappt att tyda reglerna. Både kontrakten, vilkor och hyrorna bör förnyas. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! När hyresvärden vill ändra villkoren för hyresavtalet ska han säga upp avtalet för förlängning på ändrade villkor enligt 12 kap. 58 § jordabalken. I uppsägningen ska hyresgästen underrättas om de villkor som hyresvärden kräver för att förlänga hyresförhållandet. Kommer förlängning inte till stånd på grund av att hyresgästen inte godtar de hyresvillkor som hyresvärden kräver för förlängning har hyresgästen rätt till ersättning om inte de villkor som hyresvärden kräver är skäliga och överensstämmer med god sed i hyresförhållanden. För att hyran ska anses vara skälig får den inte överstiga vad lokalen vid hyrestidens utgång kan antas betinga på öppna marknaden, dvs. marknadshyran. Vad som menas med marknadsmässig hyra i jordabalkens mening framgår av 12 kap. 57 a §. Marknadshyran ska i första hand bestämmas med utgångspunkt i en jämförelse med hyran för andra liknande lokaler på orten. Jämförelsen ska göras med hyror för lokaler som i grova drag är likvärdiga med avseende på lokaltyp, läge, storlek och standard. Normalt läggs mindre vikt vid äldre avtal eftersom värderingen ska avse marknadshyran vid hyrestidens utgång. Vidare framgår att endast om det finns särskilda skäl får hänsyn tas till ökning av lokalens värde, som en hyresgäst har åstadkommit. Sådan värdeökning kan t.ex. bero på att hyresgästen har inarbetat en stor kundkrets. Ni får alltså helt enkelt undersöka vad hyresgästerna i liknande lokaler i närheten betalar för sina hyresrätter och utifrån detta göra en uppskattning av marknadshyran. Lagtext finns http://lagen.nu/1970:994#k12p57 Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare