FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2007

Möjlighet att sälja, om blivit uppsagd från bostadsrätt

Hej! Om jag blivit uppsagd från en bostadsrätt, har jag fortfarande möjligheten att sälja den?

Lawline svarar

Hej! Förutsatt att din uppsägning är giltig enligt reglerna i bostadsrättslagen, se http://lagen.nu/1991:614 , beror det på vilket skäl för uppsägningen som används som i sin tur blir avgörande för hur försäljningen går till. Om bostadsrätten enl. 7 kap. 29 § sägs upp av någon orsak som anges i 2-5 och 18 § § bostadsrättslagen övergår bostadsrätten genast till föreningen. Föreningen skall då betala skälig ersättning för bostaden. Om du blivit skild från bostadsrätten till följd av uppsägning i fall som avses i 18 § skall bostadsrätten tvångsförsäljas enligt 8 kap. så snart som möjligt om inte du, föreningen och de kända borgenärer vars rätt berörs av försäljningen kommer överens om annat. Detta kan vara det bästa att göra i vissa fall, beroende på situationen. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare