FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/02/2006

Samäganderätt

Hej, Jag undrar hur ett samäganderättsavtal skulle kunna se ut? Vi skall äga 50% medan två andra familjer skall äga 25% vardera. Behöver man rätta sig efter samäganderättslagen eller kan man avtala vad man vill? Hur bör användningen av en gemensamt ägd stuga organiseras och regleras? mvh Erik

Lawline svarar

Väldigt få avtal inom svensk rätt är formbundna. Undantag finns bland annat inom familje- samt fastighetsrätten. För de flesta andra fall gäller att avtal kan se ut på varierande sätt och uppkomma under olika former som muntligt eller skriftligt utan att dess giltighet äventyras. Samäganderättslagen ställer inga formkrav på samägandeavtal. Samäganderättslagen är dispositiv och man kan således fritt avtala undan den, eller modifiera dess tillämpning genom avtal. Det kan dock vara en god ide att följa lagens regler bland annat i användningen av den gemensamt ägda stugan och endast avtala bort de bestämmelser i lagen som ni inte tycker passar er. I många fall är särreglering via avtal nödvändig. Exempelvis presumerar samägandelagen att alla parter äger lika delar om inte annat kan visas. Exempel på andra saker som bör tas med i avtalet är användningen av den gemensamma stugan, eventuell förköpsrätt för övriga samägare om någon vill sälja sin andel och uppdelning av renoveringskostnader samt löpande kostnader.
Rådgivare