FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/03/2007

Paragraf för väskryckning?

Hej! Vad gäller för väskryckning. Vilka lagar och paragrafer stämmer med brottet.

Lawline svarar

Att tillägna sig något som tillhör annan utgör stöld enligt 8:1 Brottsbalken (BrB). När det gäller tillgrepp ur fickor och s.k. väskryckningar har detta i praxis bedömts som ett grovt brott eftersom det tillgripna befinner sig i den bestulnes omedelbara närhet (se t.ex. RH 1989:7). Detta innebär att väskryckningar oftast bedöms som grov stöld (8:4 BrB). Brottsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1962:700
Andreas HeedRådgivare