FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/03/2007

Det är kallt i vår hyresrätt

Vi har en hyresrätt. Kontraktet står där att värme ingår. I mitten på mars stänger hyresvärden av värmen och påstår att huset värmer sig själv. Gammal fastighet med gamla fönster. Det blåser ute och är cirka 10' på dagen. Det är INTE varmt inomhus. Vi har även små barn att tänka på.

Lawline svarar

Frågor om hyresrätter reglerar i jordabalkens 12 kap, det hittar du http://lagen.nu/1970:994#K12. Enligt 15 § ska lägenheten vara i det skick att ”den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.” Det innebär helt enkelt att den ska uppfylla vad man i allmänhet kan kräva av en bostadslägenhet, däri borde en dräglig inomhustemperatur ingå. Enligt 11 § p 3 kan hyresgästen begära skälig sänkning av hyran under den tid som lägenheten är bristfällig. Om hyresvärden inte åtgärdar felet så kan hyresgästen enligt 16 § begära ett så kallat åtgärdsföreläggande från kommunens hyresnämnd. Nämnden begär då att värden ska åtgärda felet och om så inte sker kan värden bli skyldig att betala vite. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare