FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/04/2007

Påföljder vid försenad hyresbetalning

Jag undrar om en hyresvärd har rätt att sända försenad hyra direkt till inkasso, (där inkassoföretaget i sin tur sänder ut inkassokrav) utan att sända påminnelsebrev till hyresgästen först?

Lawline svarar

Hej, Enligt Jordabalkens 12 kap som reglerar hyra, är dröjsmål med hyresbetalningen en av de situationer som ger hyresvärden rätt att säga upp kontraktet i förtid. Enligt 42 § gäller detta om hyresgästen inte betalat hyran senast en vecka efter förfallodagen. Det finns ingen skyldighet från hyresvärdens sida att påminna om att hyran ska betalas. Däremot måste en underrättelse om sk återvinning skickas till hyresgästen om hyresvärden säger upp kontraktet. I underrättelsen ska framgå att hyresgästen genom att betala hyran inom tre veckor från delgivningen av underrättelsen, kan få sin hyresrätt tillbaka. Detta framgår av 44 § som vidare stadgar en skyldighet för hyresvärden att underrätta socialnämnden om uppsägningen och anledningen till den. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Sara EdströmRådgivare