FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/04/2007

Brf:s ansvar vid inglasning av balkong

hej Kan en styrelse ta kostnader för bygglov,upphandling och genomförande av balkonginglasning som inte alla i föreningen kan ta del av. De medlemmar som vill glasa in sina balkonger skall väl var och en söka bygglov ? samt att föreningen upprättar ett entreprenadkontrakt enl ABT 04 mellan förening och medlem. Hur regleras framtida skador på fastigheten pga infästning av inglasningen samt ev skador på tredje man om glaset skulle spricka mm. Tacksam för svar Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, 1) När du frågar om en styrelse kan ta kostnader så antar jag att du menar huruvida de kan besluta om åtgärder som medför dessa kostnader för föreningen. Svar, ja, det kan den. Styrelsen ska svara för förvaltningen av föreningens angelägenheter. Dock måste beslut om inglasande av balkonger troligen fattas av stämman. Om du undrar huruvida föreningen kan stå för de aktuella kostnaderna så regleras detta i stadgarna för föreningen, inte i lag. 2) I regel söker fastighetsägaren, dvs föreningen, ett gemensamt bygglov för alla de aktuella lägenheterna. 3) Mest effektivt brukar vara att anlita en och samma firma att utföra inglasningen av alla balkonger, detta ger även ett enhetligt resultat. Det är då föreningen och byggmästaren som ingår ett entreprenadavtal. 4) Vem som står för olika skador på fastigheten regleras i föreningens stadgar. Ytterväggar, yttertak mm är i regel föreningens ansvar. 5) Om tredje man skulle skadas får man undersöka om någon har varit vårdslös och om vårdslösheten lett till skadan, om så skulle vara fallet kan skadeståndsansvar komma ifråga. De som ligger närmast till hands i det aktuella fallet är således om byggfirman skulle ha varit vårdslös vid uppförandet, lägenhetsinnehavaren vid användandet eller br-föreningen vid försummat underhåll av den inglasade balkongen. Jag hoppas att frågetecknen rätats ut en smula. Med vänlig hälsning
Mia EjendalRådgivare