FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/04/2007

Är reklam bindande?

Vattenfall visade på sin hemsida för privata abbonnemang priset 38,98 öre/kWh under några timmar. På en direkt fråga meddelade man mig att priset var fel d.v.s exklusive elcertifikatsavgiften och att priset skulle vara 42,70 öre/kWh. Jag hävdar att Vattenfall är bundna av sitt erbjudande även om man begått ett fel. Jag vet att företag som annonserat priser exklusive moms i annonser riktade mot privatpersoner tvingats leverera varorna till det utannonserade priset. Är inte detta ett liknande fall? Jag kan skicka kopior på E-mail korrespondansen om ni är intresserade att tränga djupare in i detta

Lawline svarar

Hej, Reklam om en tjänst eller en vara på t ex en hemsida räknas inte som ett bindande erbjudande för företaget. En annons är endast ett erbjudande och inget du som köpare kan åberopa vid ett köp. Villkoren, dvs priset i det här fallet, bestämmes först när du och säljaren genomför ett köp. Hade du t ex hunnit trycka på "köp tjänsten", hade dessa priser blivit bindande för Vattenfall. Detta följer av Avtalslagen (se http://lagen.nu/1915:218). Enligt Marknadsföringslagen kan en annons som visar fel pris anses som vilseledande. Men trots att domstolen slår fast att en annons är vilseledande innebär det inte att du har rätt till det pris som annonserades. Domstolen prövar nämligen endast om annonsen kan anses som vilseledande mot alla konsumenter. Anses den vilseledande förbjuds den. Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, Med vänlig hälsning
Cecilia JohanssonRådgivare