FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/04/2007

Säga upp hyresgäster vid försäljning?

Hyr ut min villa. Tänker nu sälja den, och hyresgästerna har blivit erbjudna att köpa, men får inga lån i banken. Har annan köpare, som dock inte vill ha kvar hyresgästerna utan använda huset som sommarbostad. Vad gäller vid uppsägning av hyresgästerna? Mvh A-C Fransson

Lawline svarar

Jag utgår från att hyresavtalet är ingånget för obestämd tid. Då gäller enligt Jordabalken 12:4 1 st. p. 1 att det kan sägas upp till upphörande med tre månaders varsel. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994. Då du hyr ut, som jag förstår det, hela din villa inträder ett direkt besittningsskydd för dina hyresgäster. Det innebär att de har rätt att bo kvar trots uppsägning om inte någon besittningsbrytande grund är för handen. Tillämpbart är jordabalken 12:46 p.6. Den bestämmelsen är skapat för situationer som denna. Då hyresvärden behöver sin bostad själv eller skall sälja den så anses det i regel legitimt att hyresgästen får avflytta. Resultatet blir alltså att du bör säga upp dina hyresgäster senast tre månader innan du vill att de skall avflytta. Gärna tidigare än så, då hyresgästerna har en rätt att bo kvar under en eventuell tvist. Se jordabalken 12:50 1 st.
Rasmus FahlénRådgivare