FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2007

Normalt slitage av hyreslägenhet

Hej! Jag och min sambo håller på att flytta ut från vår lägenhet och fastighetsägaren vill nu att vi tapetserar om i samtliga rum förutom i hallen. Anledningen är plugghål från några tavlor, samt en hylla och ett bord i köket. Jag anser att detta är att anse som normalt slitage i samband med bruk av lägenheten då det inte är speciellt mycket plugg. Vad anser ni? I och med att vi bott i lägenheten i över 7 år och lägenheten tapetserades om senast för 9 år sedan - på de tidigare hyrestagarnas bekostnad - anser jag inte heller att vi bör ombesörja tapetsering. Enligt JB 12kap 15§ 2:a st står ju att fastighetsägaren har skyldighet att med skäliga tidsmellanrum ombesörja målning, tapetsering etc. Som jag förstått det är ca 10 år att anse som skäligt tidsmellanrum (läste en grundläggande kurs i juridik i somras och har för mig att detta var informationen jag fick). Faller det verkligen på oss att bekosta tapetsering när det är ca 1 år kvar innan det faller på fastighetsägarens lott att göra detta, om lägenheten blivit så sliten vill säga? Om lite tapet rivits bort från ett hörn i ett rum (ca 5-7cm) ska vi bekosta detta när tapeten är 9 år gammal? Ska vi isf bekosta omtapetsering av en hel vägg eller ett helt rum? Stort tack för hjälpen!!!

Lawline svarar

Hej, du har alldeles rätt i att du som hyresgäst inte behöver ersätta hyresvärden till den del skador har uppstått som ett resultat av normalt slitage. Detta framgår indirekt av 12 kap 24 § jordabalken, som du hittar http://www.lagen.nu/1970:994 . Sådana hål som uppstått från tavlor och dylikt är att hänföra till sådant slitage. Min bedömning är att samma borde gälla även för märken ifrån bordet. Även ifall märkena från bordet, mot förmodan, skulle vara av sådan karaktär och omfattning att de skulle ha uppstått genom vårdslöshet, så kan du som hyresgäst inte bli skyldig att betala mer ersättning för tapeterna än som återstår av dess livslängd. Som tumregel kan man säga att hyresvärden är skyldig att ombesörja omtapetsering ungefär vart tionde år. Om det var nio år sedan sist så skulle du alltså, förutsatt att märkena uppstått genom vårdslöshet, bara bli ersättningsskyldig för 1/10 av omtapetseringskostnaderna. Hyresvärdens underhållsskyldighet av lägenheten framgår av 12 kap. 15 § jordabalken. Vänliga hälsningar
Rådgivare