FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/03/2007

Förverkande av bostadsrätt

Förverkande av bostadsrätt,kan jag bli av med min bostadsrätt pga musik som bekymrar grannarna?detta har vart vid 3 tillfallen,samma granne som klagar,inte alls hog musik men det har varit mycket folk i lagenheten

Lawline svarar

I likhet med avtal om hyresrätt kan även ett avtal om bostadsrätt förverkas, dvs. sägas upp med omedelbar verkan. För att en bostadsrätt ska förverkas krävs dock att bostadsrättshavaren gör sig skyldig till mer allvarliga avvikelser från sina förpliktelser än vad som krävs för att en hyresrätt ska förverkas. De förpliktelser som är aktuella i förevarande fall återfinns i 7 kap. 9 § bostadsrättslagen. Omgivningen ska inte utsättas för störningar som försämrar bostadsmiljön mer än vad som skäligen bör tålas och bostadsrättshavaren ska vid användning av lägenheten iaktta vad som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom och utanför huset. Om bostadsrättshavaren inte följder dessa bestämmelser skall bostadsrättsföreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse om att störningarna ska upphöra samt underrätta socialnämnden i kommunen. När bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt ovan har bostadsrättsföreningen enligt 7 kap. 18 § 5 p. rätt att förklara avtalet förverkat. Denna rätt begränsas dock i 19 och 20 §§. Avtalet får således inte förverkas om störningarna är av ringa betydelse. Uppsägelse får heller inte ske om rättelse har vidtagits utan dröjsmål från tillsägelse. Föreningen anses enligt 7 kap. 32 § ha gjort vad som ankommer på den när den avsänt tillsägelsen i rekommenderat brev. Slutligen får uppsägning pga. störning i boendet inte heller ske förrän socialnämnden har underrättats enligt 7 kap. 9 §. Är inte dessa kriterier uppfyllda löper du ingen risk att bli av med din bostadsrätt nu. Vidare kan sägas att störningarna för att förverkande ska bli aktuellt ska vara tämligen påtagliga. I rättsfallet NJA 1991 s 574 bedömde HD inte att dagligt pianospelande under en längre tid var utöver vad som får anses godtagbart för grannarna att stå ut med. Att ha vänner hemma ibland och då spela musik bör således inte vara något som kan leda till förverkande av bostadsrätten. Bostadsrättslagens 7 kap. finner du http://www.lagen.nu/1991:614#k7 Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare