FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/03/2007

Undersökningsplikt vid köp av fast egendom

Hej Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus som vi köpte för ca 3 mån. Nu har vi upptäckt uppgifter i objektbeskrivningen som inte stämmer överens med verkligheten. 1. Det står att spisfläkten är från 2005 Detta stämmer inte, fläkten är mycket äldre 2. Det står att alla tak på övervåningen är nya Detta stämmer inte. Taket i ett av sovrummen är absolut inte nytt 3. Det ska ingå garderober i alla sovrum Detta stämmer inte, två av sovrummen saknar garderober. Nu har vi kontaktat säljaren (via mäklaren) och bett om ersättning. Säljaren går inte med på att ersätta oss då han menar att vi borde sett detta på visningen eller besiktningen. Han påstår också att han påpekat dessa saker på besiktningen vilket varken jag eller min pojkvän kan påminna oss om. Det står ingenting i besiktningsprotokollet om detta. Vad har vi för rättigheter? Vems är ansvaret? Tacksam för snabbt svar! Med vänliga hälsningar Helena

Lawline svarar

Hej! Vid köp av fast egendom har köparen en långtgående undersökningsplikt som stadgas i 4 kap 19 § se http://www.lagen.nu. Där stadgas att köparen har rätt till avdrag på köpeskillingen elle häva köpet om fastigheten inte stämmer överens med vad köparen med fog kunna förutsätta. Köparen är skyldig att göra en nogrann besiktning av fastigheten och säljaren ansvarar därmed endast för s.k. dolda fel som alltså inte skulle kunna ha upptäckts vid en grundlig undersökning av fastigheten. Omständigheter som skulle kunna påverka omfattningen av undersökningsplikten är tex uttalanden och garantier från säljaren. De uppgifter som står i objektsbeskrivning skulle kunna ses som sådana typ av uppgifter. Det är dock så att eftersom alla de fel Ni åberopar är sådana som kan upptäckas med blotta ögat vid en undersökning kan inte det som står i objektsbeskrivningen påverka Er undersökningsplikt i detta avseendet. Ni har således tyvärr inga möjligheter att kräva någon ersättning av säljaren. Med vänlig hälsning
Rådgivare