FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/03/2007

Uppsägningstid

Uppsägningstid andrahand Jag hyr en bostadsrätt i andrahand och kontraktet gäller 1 januari-31 maj. Jag undrar om uppsägningstiden då är mindre än tre månader? Jag gjorde ett försök att säga upp lägenheten nu i slutet av februari för att flytta ut i slutet av april (alltså med 2 månaders varsel) Kommer jag att bli tvungen att betala hyra för maj ändå?

Lawline svarar

En uppsägning av ett hyresavtal som är ingått för bestämd tid och där hyrestiden överstiger tre månader måste sägas upp med tre månaders varsel enligt hyreslagen 4§ 2st 3p (se http://lagen.nu/1970:994#R60 ). Således kommer din hyresvärd kunna kräva dig på hyra även för maj månad. Om hyresvärden kräver dig på denna hyra har du rätt att disponera över lägenheten till slutet av maj och kan då hindra att hyresvärden inhyser någon annan i lägenheten under denna period. Följaktligen kan du eventuellt förhandla med hyresvärden om att han får tillgång till lägenheten tidigare mot att du slipper hela månadshyran eller i alla fall en del av den. Med vänliga hälsningar,
Gabriel WestinRådgivare