FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2007

Hyresnedsättning vid renovering av hyreslägenhet.

Hej! Jag bor i en hyresrätt och sedan sex veckor är köket ganska så uppställt. Ett vvs kärl i lägenheten ovanför har läckt vatten under, förmodligen, en ganska så lång tid och de fanns mycket fukt i min vägg bakom kylen samt att ett köksskåp hade mögelangrepp. Sedan dess har kylen stått mitt på golvet och detta har ju medfört svårigheter att komma till vissa skåp. Sedan i torsdags förra veckan har jag dessutom en stor avfuktare i köket. Avfuktaren är kopplad till fläktuttaget och detta medför att när jag lagar mat så droppar det kondens från fläkten och ner i maten. Dessutom förhindrar avfuktaren att komma åt ett skåp helt och ovanpå allt så låter den väldigt mycket och luften i lägenheten är mycket torr. Avfuktaren ska vara inkopplad ungefär en vecka till. Efter detta kommer reperationer att göras för att återställa väggen. Nu undrar jag om jag har någon möjlighet att kunna få något avdrag på hyran eller någan annan kompensation.

Lawline svarar

Hej! Hyresvärden har enligt huvudregeln en skyldighet att tillhandahålla lägenheten ”i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet”, detta stadgas i Jordabalken (JB) 12 kap 9 §. Om lägenheten är sämre än denna norm har hyresgästen rätt att kräva nedsättning av hyran för den tid lägenheten är bristfällig (JB 12 kap 11 §). Dessa regler berör hyresvärdens skyldighet att avlämna en lägenhet i gott skick vid inflyttning men lägenheten måste också bibehållas i gott skick. Under hyrestiden ska hyresvärden se till att lägenheten är fullt brukbar för boende enligt den allmänna uppfattningen på orten, detta stadgas i JB 12 kap 15 §. Enligt en särskild regel som gäller för bostadslägenhet ska hyresvärden med skäliga tidsmellanrum tillse att tapetsering, målning och andra brukliga reparationer vidtas med anledning av lägenhetens försämring (JB 12 kap 15 § 2 st). Om det som i ditt fall uppkommer skada där hyresgästen inte är ansvarig och det uppstår ”hinder och men i nyttjanderätten”, kan du göra gällande en hyresnedsättning (JB 12 kap 16§). Mvh
Josefin WerreRådgivare