FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/03/2007

Andrahandsuthyrning av villa

Jag skulle vilja veta vad som gäller om jag vill hyra ut min villa när det gäller besittningsrätt.Kan jag hyra ut på två år utan att skriva ngt särskilt avtal?

Lawline svarar

Uthyrning av bostad regleras i hyreslagen (JB 12 kap, se http://lagen.nu/1970:994). Besittningsskydd innebär att hyresgästen har rätt till att fortsätta hyra bostaden och förlänga avtalet trots uppsägning. Hyr man ut i andra hand framgår av 45 § att hyresgästen inte har besittningsskydd om hyresförhållandet upphör innan det har varat i 2 år. Det är således möjligt att hyra ut en villa i andra hand utan att hyresgästen får besittningsrätt om man håller hyrestiden inom gränsen på 2 år. Viktigt att tänka på är dock att man följer hyreslagens tvingande uppsägningstid på 3 månader som gäller för bostäder som hyrs ut längre tid än 3 månader (4 § 2 st). Uppsägning ska således ske 3 månader innan de 2 åren går ut och ska göras skriftligt (8 §). Ett skriftligt hyresavtal bör för övrigt alltid upprättas vid uthyrning i andra hand, förtryckta formulär finns exempelvis att köpa hos flera bokhandlare. Med vänlig hälsning
Hanna AdamsonRådgivare