FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/03/2007

Är muntligt avtal om köp av fastighet bindande?

Jag och min sambo fick i mitten av januari ett erbjudande från vår kommun om att köpa en tomt till ett visst pris. Vi hade dock ingen möjlighet att på stående fot bestämma oss utan ville ha lite tid på oss att undersöka våra ekonomiska möjligheter att fullfölja bygget. Detta var inga problem. Vår kontakt menade att vi hade "första tjing" och att priset stod fast. Den skulle inte säljas utan att vi fått tid på oss att känna oss för och vidare undersöka våra ekonomiska möjligheter. Jag pratade med honom måndagen den 26/2 och då var det inga förändringar. Under veckan som gick la jag och min sambo ner enormt med arbete på det hela och den 5/3 skulle jag ringa för att säga ja till tomten. Nä rjag ringer berättar han att kommunen har ändrat sig och att den nu ska ut på annons. Detta är alltså mer eller mindre en frågan hurvida det muntliga avtal vi hade är giltigt.

Lawline svarar

Hej! Vid köp av fast egendom, exempelvis en obebyggd tomt, finns vissa formkrav. Avtalet skall bland annat vara skriftligt. Som en följd av detta gäller i svensk rätt att ett löfte om att köpa eller sälja fast egendom inte är bindande. Avtalet föreligger först sedan formkraven är uppfyllda. För att få ersättning, i praktiken skadestånd, för de kostnader man haft på grund av att ett avtal inte kommer till stånd måste köpare och säljare ha överenskommit om detta i förväg. Det finns inte några särskilda krav på en sådan överenskommelse utan den kan ske muntligen. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare