FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/03/2007

Dröjsmålsränta

hur stor är rimlig räntesats för privat lån som förföll till betalning i november 2004? belopp 31000:-. jag planerar att skicka betalningsföreläggande via kronofogden.

Lawline svarar

Ränta på en fordran utgår inte automatiskt innan fordringen är förfallen till betalning (2§ RL). Om betalningstiden sedan försitts för en fordran vars förfallodag är bestämd i förväg utgår ränta från och med förfallodagen (3 §). Den ränta du har rätt till är s.k. dröjsmålsränta. Om ni inte avtalat något annat uppgår denna ränta enligt 6§ RL till den för varje kalenderhalvår gällande referensräntan ökat med åtta procentenheter. Referensräntan har varierat mellan 1,5 – 3 % sedan 2004. Den ränta du har rätt till varierar alltså varje kalenderhalvår. Du kan hitta en referensräntetabell som visar varje kalenderhalvårs gällande referensränta http://kronofogden.se/kfmservicetjanster/raknaranta/diskonto.4.3d21d85f10922490e108000981.html Räntelagen (RL) hittar du http://lagen.nu/1975:635
Andreas HeedRådgivare