FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/03/2007

Betalningsansvar för samägd fastighet

Hej! Jag har separerat för en tid sedan, den ena parten bor kvar i en samägd fastighet. Min fråga är när man samäger en fastighet och en av ägarna bor kvar har båda betalningskyldighet för kostnaderna som gäller lån etc?

Lawline svarar

Hej! Generellt gäller att det är den som har åtagit sig en förpliktelse som är skyldig att prestera. Detta betyder att betalningsansvaret för lånet beror på vem som åtagit sig skulden. En förpliktelseöverlåtelse skulle enbart vara tillåten med borgenärens samtycke. När flera är ansvariga för samma skuld är huvudregeln, om inget annat har avtalats att dessa är solidariskt ansvariga, vilket betyder att borgenären kan vända sig till vem han vill av dessa och kräva hela prestationen. Den som presterar har då återkravsrätt. Mvh
Sara OlssonRådgivare