FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2007

Fel i fastighet - areal

Om arealen för en fastighet visar sig vara mindre än vad som utfästs/angivits i köpekontraktet, räknas det som fel i fastighet?

Lawline svarar

Hej! Svaret beror på om arealen antingen angivits i köpekontraktet eller om den annars får anses ha utfästs av säljaren. Regler om fel i fastighet finns i Jordabalken 4:19, se http://lagen.nu/1970:994#K4P19 . Om arealen finns inskriven i köpekontraktet, och denna senare visar sig vara felaktig är detta ett fel i fastighet vilket ger rätt till avdrag på köpeskillingen. Även om arealen inte finns med i köpekontraktet kan detta ses som en utfästelse och ge samma följd som ovan. Det krävs emellertid att utfästelsen varit så pass tydlig och att köparen inte skall ha behövt undersöka förhållandet. Här finns två vägledande rättsfall, NJA 1983 s. 858 (där utfästelse ansåg föreligga då säljaren uttryckligen svarat på hur stor arealen varit) och RH 1988:37 (där utfästelse ej ansågs föreligga eftersom arelaen endast framgått av fastighetsbeskrivning och aldrig hävdats av säljaren. Det hade också varit enkelt för köparen att kontrollera arealen). Med vänlig hälsning
Rådgivare