FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/03/2007

Höjning av hyra

tänkte höra med dig om hyresvärden får höja min hyra första året efter skrivet kontrakt, har bott i lgh i 4 månader. har hört att det måste gå ett kalender år innan hyresvärden får höja hyran. mvh stefan..

Lawline svarar

Hej, Det finns inte någon reglering om när hyresvärden tidigast får höja hyran. Däremot säger hyreslagen (JB 12 kap, se www.lagen.nu/1970:994 ) att det måste gå 6 månader efter att nya villkor börjat tillämpats innan ändring av villkoren åter kan ske (55d § ). Vill hyresvärden höja din hyra ska han meddela dig detta skriftligt. Om du motsätter dig hyreshöjningen och ni inte kan träffa en överenskommelse får värden enligt 54 § vända sig till Hyresnämnden med en ansökan om villkorsändring. Lagen innehåller även en passivitetsregel som betyder att du som hyresgäst har till en viss dag på dig, minst två månader, att ge hyresvärden besked om att du motsätter dig hyreshöjningen. Underlåter du att protestera mot höjningen inom rätt tid anses du ha gått med på den nya hyran och denna gäller då efter dagen då din frist att klaga gått ut. Vid en tvist gör Hyresnämnden en skälighetsbedömning av hyrans storlek. Bedömningen utgår från olika förhållanden bland annat bruksvärdet för likvärdiga lägenheter. Med Vänlig Hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare