FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/02/2007

Formkrav för skuldebrev

Hej ! Jag har precis sålt min stuga till min mamma för en 250000:- men får bara 170000:- nu. För att vi har kommit överrens om att hon ska få betala tillbaka de resterande 80000:- under Iår till mig då hon inte fick lån på hela summan. jag har gjort iordning ett skuldebrev som en jurist gjort åt mig. Mamma har skrivit på, Men min fråga: ska man ha vittnen på att hon skrivit på eller gäller bara hennes underskrift? Mvh

Lawline svarar

Hej, det finns inget krav på att vittnen måste närvara vid upprättandet av skuldebrev. Däremot är det givetvis inte en nackdel ifall vittnen närvarar, för det fall att underskriftens äkthet skulle komma att ifrågasättas i framtiden, men det är inte nödvändigt för dess giltighet. På samma sätt är det inte heller nödvändigt att ett fordringsförhållande nedtecknas i ett skuldebrev, utan en muntlig fordring är precis lika giltig. Skillnaden mellan de båda formerna ligger även häri att det är mycket lättare att bevisa en skuld ifall det finns ett skuldebrev, jämfört med en muntlig betalningsutfästelse. Vänliga hälsningar
Rådgivare