FrågaARKIVÖvrigt15/02/2007

EG-rättens förhållande till svensk rätt

Hur kan svenska domstolar döma om den finner att en nationell regel avviker från EG-rätten?

Lawline svarar

Enligt 2 § lag (1994:1500) med anledning av Sveriges anslutning till EU, se http://www.lagen.nu/1994:1500, är EG-rätten i dess helhet införlivad och gäller i Sverige. EG-rätten följer av de fördrag som är uppräknade i 4 §. Sverige har i dessa fall överlåtit beslutanderätten till EU. Detta följer av 3 §. Svenska domstolar är således i dessa fall skyldiga att tolka och tillämpa svenska lagstiftning i överensstämmelse med den relevanta gemenskapsrättens innehåll och syfte. Det gäller även att svenska lagar och författningar så långt som möjligt ska tolkas i ljuset av direktivets ordalydelse och syfte. Om en nationell regler avviker från EG-rätten ska därmed den nationella domstolen sätta den nationella regeln åt sidan och döma i enlighet med EG-rätten.
Michael WittingRådgivare