FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/02/2007

Fastighetsskatt för semesterhus utomlands?

Om man köper ett hus i Grekland för semesterboende, ska man betala svensk fastighetsskatt för det? Vad gör man sig skyldig till om man inte uppger att man äger hus utomlands?

Lawline svarar

En privatbostad belägen utomlands är enligt lagen om statlig fastighetsskatt (se http://lagen.nu/1984:1052) skattepliktig för den tid då ägaren är bosatt i sverige. Lämnande av oriktig uppgift i deklarationen innefattar även underlåtande att lämna en uppgift som man är skyldig att lämna. Detta sanktioneras med en avgift, s k skattetillägg.
Sara EdströmRådgivare