FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2007

Besittningsskydd vid uthyrning av del av bostad?

Vi äger en villa där vi hyr ut 1 rok. Personen har hyrt sedan 1/9-07 och vi vill nu ändra om i vårt hus så att vi får disponera lägenheten själva? Har personen som hyr lägenheten besittningsskydd? Anses omdisponeringen som ett giltigt skäl? Hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej, Enligt hyreslagens 45 § (se http://lagen.nu/1970:994#R71 ) så har en hyresgäst inte besittningsskydd då denne hyr en del av upplåtarens bostad. Ni behöver därför inte fundera på huruvida omdisponeringen utgör ett giltigt skäl eller ej. Vänligen,
Rådgivare