FrågaARKIVÖvrigt28/01/2007

Hur hittar jag ett NJA-fall?

Problem med sökning. T ex NJA 1960 S 521. HUR GÅR JAG TILLVÄGA? Rättsfallen gäller främst unga lagöverträdare.

Lawline svarar

Jag uppfattar din fråga som att du behöver hjälp att söka juridiskt källmaterial. Här står ”NJA” för nytt juridiskt arkiv, som är redigerade rättsfall vilka ges ut i bokform varje år. ”1960” är året de gavs ut och ”s 521” är helt enkelt sidan i boken rättsfallet börjar på. Börjar rättsfallet på ”RH” är det publicerade rättsfall från hovrätterna som avses, vilka också ges ut i bokform. NJA-fallen finns i viss mån publicerade på Internet, men då är det i regel fråga om sidor med diverse juridiska tjänster för fackmän som kostar pengar och inte är tillgängliga för envar. Mitt tips är att du istället vänder dig till ett bibliotek och där försöker få tag på den aktuella boken. http://lagen.nu/1964:167 hittar du lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare